Efter sex års tystnad fick Stockholm Fashion Week nytt liv i juni 2025. Den 2–5 juni fylldes staden återigen av mode, samtal och kreativ energi när Association of Swedish Fashion Brands tillsammans med regeringen tog initiativ till att väcka modeveckan till liv. Att staten för första gången gick in med officiellt stöd säger en hel del – plötsligt är mode inte bara glamour, utan också politik, export och framtidstro. Jättekul för oss som gör egna kläder! Vi har naturligtvis hittat en spellista med alla visningar. Titta längre ned i inlägget.
Varför lade man ner från början?
2019 tog Swedish Fashion Council beslutet att dra ur sladden på modeveckan. Orsaken? Klimatångest och ett upplägg som kändes lika daterat som förra säsongens it-väska. För många flygresor, för mycket avfall och för lite mening. Modeveckan behövde en detox.
När evenemanget nu återuppstod handlade det därför inte om att bara damma av catwalken. Nej, Vogue Businessbeskrev återkomsten som en chans att skriva om spelreglerna – färre men mer kurerade visningar, fler samtal, och framför allt: hållbarhet i centrum.
Stockholm vs. Köpenhamn – två olika stories
Att jämföra Stockholm med Copenhagen Fashion Week är nästan oundvikligt. Köpenhamn har blivit hela världens darling, med strikta hållbarhetskrav, fulla rader av internationella inköpare och influencers, och en street style-scen som är lika mycket show som själva visningarna (Vogue).
Stockholm valde däremot en annan väg. Här ville man inte spela kopia, utan snarare skapa en intimare plattform för hantverk, kultur och nya namn. Vogue Scandinavia kallade det “ett mer samtalande format” – mindre show-off, mer substans.
Nya röster på catwalken
Bland märkena som visade fanns en spännande mix: Adnym Atelier, Deadwood Studios, Fayette / Norling, Imaskopi, Louise Xin, MADH, MAYZ, Past Tense, SEAMS och Studio Constance. Tillsammans med Beckmans College of Design bidrog de till en modevecka som kändes mer som en upptäcktsresa än en repris.
Här fanns återbruk och handstickat sida vid sida med voluminösa silhuetter och dramatisk veganläder. En tydlig känsla var att svenskt mode inte längre vill reduceras till “svart, vitt och marinblått”. Som Vogue Business noterade: det var texturer, färger och lekfullhet som satte tonen.
Stjärnorna som glänste lite extra
Visst var det många som imponerade, men några stack ut lite mer än andra. Past Tense fångade uppmärksamheten med sin kollektion At Least the Sun Shines – klassiskt herrmode som fick en modern, nästan poetisk touch.
Imaskopi bjöd på stickat som kändes lika mycket konst som kläder. SEAMS levererade punkig energi förvandlad till ready-to-wear, medan Studio Constance mixade quiet luxury med skarpa detaljer. Och Fayette / Norling? De tog plats med storslagen volym och veganläder – en show som visade att dramatik och hållbarhet faktiskt kan gå hand i hand.
Här kan du se samtliga visningar
Vad som saknades
Trots den lyckade comebacken fanns det saker som skavde lite. De riktigt stora svenska namnen – Acne Studios, Totême, Our Legacy – valde att stå utanför schemat. Deras frånvaro gjorde att modeveckan tappade en del internationell lyskraft.
Dessutom kändes publiken begränsad. Jämfört med Köpenhamn, där gatubilden blir en catwalk i sig, var Stockholm mer slutet och branschinternt. Det är synd, för om modeveckan vill ta plats i den bredare kulturkalendern måste fler känna sig inbjudna att vara en del av festen.
Framtiden – vart går Stockholm härifrån?
Återkomsten av Stockholm Fashion Week visade på mod, vilja och kreativitet. Det är ingen kopia av Köpenhamn, utan något eget – mer intimt, mer hantverksmässigt och med tydligare hållbarhetsprofil. Men frågan återstår: vill Stockholm bli Nordens modemetropol på riktigt, eller ska man nöja sig med att vara den lite hemliga pärlan?
Oavsett vägval är en sak säker: modeveckan är tillbaka. Och den bär på en potential att inte bara klä Sverige i nya silhuetter, utan också ge hela branschen en mer hållbar framtid.