Paris Fashion Week SS25: Höjdpunkter och nytänkande för nästa vår och sommar

kvinna ser paris ss25 visning

Paris Fashion Week för SS25 avslutade en lång månad av modevisningar världen över. Och det finns verkligen inget som Paris, Här har vi samlat det som verkat vara höjpunkterna samt en spellista på YouTube med över 40 kollektioner!

Veckan började starkt med Bella Hadid tillbaka på Saint Laurents catwalk efter två års frånvaro, och slutade med ikoniska inslag från både nya och etablerade designers. Här är några av de mest minnesvärda visningarna.

Hodakova: Lekfull och hållbar kreativitet

Svenska Hodakova, som leds av Ellen Hodakova Larsson, imponerade med en kollektion som var både lekfull och hållbar. Larsson, som nyligen vann LVMH-priset, experimenterade med dödsstocks-material och förvandlade bland annat gummistövlar till kjolar och bälten till klänningar. En showstopper var en väst gjord av solglasögonlinser – en look som säkert lockar fans som Cate Blanchett. Hodakovas kollektion var en färgstark lek med traditionella plagg, som visade att hållbarhet kan vara både experimentell och bärbar.

Rabanne: Ljudet av glamour

Rabannes visning var som vanligt en kaskad av guld och silver, men i år stal en handväska för 200 000 pund showen. Väskan, tillverkad av 18-karats guldmynt, var en del av en trio exklusiva väskor baserade på Paco Rabannes ikoniska design från 1969. Med väderanpassade outfits och skyddande plast över accessoarerna, var temat tydligt: lyx med en touch av praktiskhet.

Balmain: Glamour med attityd

Olivier Rousteing firade 12 år som Balmains kreativa chef genom att skapa en kollektion som speglade hans egen stil. Med dramatiska axlar och popkonst-inspirerade bilder på kvinnors ansikten, inklusive Kylie Jenner, utforskade kollektionen både mode och skönhet. Rousteings signaturlook – glamorös och kraftfull – genomsyrade hela visningen.

Issey Miyake: Lugn och naturinspirerad

Issey Miyakes visning bjöd på en lugn och harmonisk atmosfär, där naturens ljud och transparenta material stod i fokus. Huvuddesignern Satoshi Kondo använde det japanska pappret washi för att skapa plagg som andades jordnära och minimalistisk skönhet. Kollektionen var en hyllning till både naturen och den sena grundaren Issey Miyakes klassiska pleats-teknik.

Hermès: Ungdomlig lyx

Hermès visade en ungdomlig tolkning av lyx med SS25-kollektionen. Den dominerades av neutrala färger som teak och mahogny, med inslag av fuchsia och somriga accessoarer. Kreativa direktören Nadège Vanhee försökte skapa lätthet genom att para aktiva siluetter med läderjackor och ridstövlar, en nikning till Hermès rötter inom hästsport.

Ann Demeulemeester: Romantisk gotik

Stefano Gallici firade sitt första år som kreativ chef för Ann Demeulemeester med en kollektion som hämtade inspiration från 1800-talets romantiska poeter. Med spetskragar och viktorianska rockar fångade visningen både en känsla av förfinad romantik och mörk gotik. Liljor kantade catwalken och modellerna bar gotiskt influerade accessoarer.

Dries Van Noten: Arvet lever vidare

SS25-kollektionen från Dries Van Noten hyllade grundarens stil med djärva färger och flytande konstruktioner. Med exotiska djurmönster och trenchcoats i fokus, lyckades designteamet hålla fast vid Van Notens estetik samtidigt som de gav en ny, ungdomlig twist med högskurna shorts och bandeautoppar.

Noir Kei Ninoyima: Julinspirerat avantgarde

Noir Kei Ninoyima överraskade med en kollektion som kändes som en blinkning till julen, med klänningar täckta av röda tygklädda glödlampor och kopparkannor på modellerna. Kollektionen, döpt till “Dark Rose”, var både lekfull och mörk, med bondage-influerade detaljer och klänningar i rött läder.

Ottolinger: Orädd och innovativ

Ottolingers visning stack ut med en jättestor uppblåsbar haj på ena sidan av catwalken. Visningen var en hyllning till oräddhet, och plagg som inspirerades av surfing och badmode dominerade. Neoprenleggings, sportiga bikinis och flytvästar var några av de mest minnesvärda inslagen.

Chanel: Klassisk elegans

Chanel återvände till Grand Palais för första gången på fyra år, och visningen bjöd på klassiska Chanel-inslag som tweedkjolar och fjäderprydda boleros. Kollektionen kändes som en brygga mellan det gamla och det nya, med lekfulla inslag som diamantprydda jeans och tunga kedjeaccessoarer, vilket lockade den yngre generationen.

Peter Do: Vietnamesiskt arv

Peter Do visade upp en kollektion som hedrade hans vietnamesiska rötter på Musée Guimet. Visningen innehöll skarpa skräddade plagg och flytande kvällsrober. En standout var en mossfärgad klänning med röda accenter, som såg ut att ha bränts lätt för att skapa ett flammande mönster.

Abra: Skor i fokus

Abraham Ortuño Perez debuterade på Paris Fashion Week med sitt eget märke Abra. Känd för sina virala skodesign, visade han denna säsong upp stora flip-flops och läderväskor. Men kollektionen var mer än bara skor – draperade klänningar och toppar som såg ut som skrynkligt papper satte tonen för hans innovativa men bärbara stil.

Louis Vuitton: Mjukhet och styrka

Nicholas Ghesquière utforskade motsatser i sin SS25-kollektion för Louis Vuitton. Med inspiration från renässansen parade han ihop ballongärmar och korsettliknande detaljer med mjuka, flytande tyger. Kollektionen var en studie i hur man kombinerar styrka och mjukhet, med en tydlig känsla av rörelse och kraft.

Coperni: Disney-inspirerad

Coperni valde att hålla sin visning på Disneyland Paris, där designers Sébastien Meyer och Arnaud Vaillant presenterade en kollektion i tre akter. Från prinsessliknande klänningar till skurk-inspirerade looks, avslutades visningen med en stark, svart klänning buren av Kylie Jenner, som stod för den sista akten: prinsessornas förvandling till mäktiga, självständiga kvinnor.


Sammanfattningen täcker några av de viktigaste visningarna från Paris Fashion Week SS25, där hållbarhet, innovation och kreativitet stod i centrum.